Kübalı ressam Zilia Sánchez hayatını kaybetti
Kübalı sanatçı Zilia Sánchez, Minimalizmle mücadele eden soyut ve erotik formlarla tanınan çok boyutlu tablolarıyla biliniyordu.
98 yaşında hayatını kaybeden ressamın ölümü, Puerto Rico Sanat Müzesi ve 2013 yılından itibaren sanatçıyı temsil eden Galerie Lelong & Co. tarafından doğrulandı.
Sánchez’in çalışmaları, dışa doğru kabaran tuvalleriyle döneminin Minimalist tarzından belirgin şekilde farklıydı ve eserlerinde bedensel bir varlık iddiası taşıyordu. 1980 tarihli Lunar adlı eseri, bu yılki Venedik Bienali sergisinde öne çıkan yapıtlar arasında yer aldı; bu, sanatçının bu prestijli bienale katıldığı ikinci kezdi ve aynı zamanda birçok queer yaşlı sanatçının dahil edildiği bir sergiydi. Sánchez’in son solo sergisi Topologías / Topologies, 20 Nisan ile 13 Ekim arasında ICA Miami’de sergilendi ve 2025 baharında San Juan’daki Puerto Rico Sanat Müzesi’ne taşınması planlanıyor.
1926 yılında Havana’da doğan Sánchez, sanatla tanışmasını babası ve çocukluk komşusu, Kübalı sanatçı Victor Manuel sayesinde gerçekleştirdi. 1947’de Escuela Nacional de Bellas Artes San Alejandro’dan mezun oldu. 1950’ler boyunca, erken dönem soyut tablolarıyla önemli bir tanınma kazandı. 1953’te ilk solo sergisini Havana Lyceum’da açtı. Ardından 1958’de Meksika Bienali’ne, 1959’da ise São Paulo Bienali’ne Küba’yı temsil etti.
Küba Devrimi’nin hemen ardından Sánchez, yurtdışında yaşamaya karar vererek 1962’de New York’a taşındı. Burada, baskı resimleme eğitimi aldığı Pratt Enstitüsü’nde öğrenimine devam ederken, aynı zamanda bir illüstratör olarak çalıştı. Şehirde geçirdiği yaklaşık on yıl boyunca, çalışmaları Minimalizm akımının özelliklerini benimsedi, daha düzgün tuvallere ve gri tonlarda bir palete yöneldi. Ancak, bu dönemde ürettiği üç boyutlu eserler, tuvalleri elle yapılmış ahşap heykellerin üzerine gererek yaratıyordu. Bu eserler, çağdaşlarının çalışmalarından farklı olarak, kadın formunu “Erotik Topolojiler” olarak adlandırılan eserlerde keşfetmişti.
1971 yılında Porto Riko’ya taşınan Sánchez, burada soyut çalışmalarını daha da büyüterek apartman binalarının cephelerini tasarladı. Aynı zamanda kısa ömürlü Zona Carga y Descarga dergisine de katkıda bulundu. Takip eden birkaç on yıl boyunca, tanınmışlığı yalnızca Porto Riko sanat topluluğu içinde kaldı.
Son yıllarda, Sánchez’in çalışmaları Amerika Birleşik Devletleri ve dünya çapında önemli bir tanınma kazandı. 2019’da Washington D.C.’deki Phillips Koleksiyonu, sanatçının Zilia Sánchez: Soy Isla (Bir Ada Olarak Ben) adlı retrospektifini sergiledi ve bu sergi, daha sonra New York’taki El Museo del Barrio ve Porto Riko’daki Museo de Arte de Ponce’da da gezildi.